? La tardor és una de les millors èpoques de l’any per a visitar el Parc Natural dels Ports, les temperatures són més suaus i els paisatges s’omplen de colors gràcies als arbres caducifolis.

La ruta que us proposem a continuació transcorre pels paratges més bells i singulars de les nostres muntanyes, s’endinsa per la vall del barranc de la Fou i té l’objectiu d’anar a saludar l’arbre més màgic de Catalunya, el Faig Pare.

La ruta té el seu punt d’inici a l’àrea de lleure de la Fou, s’hi arriba des de l’embassament d’Ulldecona. Des de la Sénia i després de travessar el característic pont de l’embassament s’agafa el primer camí cap a la dreta. Deixarem  la cua de l’embassament i continuarem remuntant la vall de la Fou, observeu les muntanyes de l’entorn, aquí l’erosió càrstica de la roca dibuixa paratges que semblen ser esculpits per poetes. Un bon exemple n’és el Pont Foradat, fins al qual s’hi pot accedir a través d’un desviament.

Continuem fins arribar a l‘àrea de lleure de la Fou on podem estacionar el vehicle i continuar a peu. Si disposeu de vehicle tot terreny podeu continuar el recorregut, sinó és aconsellable fer-ho a peu on en bicicleta de muntanya.

Després de deixar l’àrea de lleure de la Fou fem una primera parada a la Font del Teix, és el naixement del riu de la Sénia. El paisatge, format per un petit congost, és captivador. Traieu la càmera de fotos i gaudiu!

Deixem la Font del Teix i continuem remuntant la vall, en aquesta ocasió ens sorprenen els cingles que conformen el racó dels Avellaners. Una vegada més els paisatges són modelats per l’erosió i la pinassa cada cop va guanyant protagonisme entre les pinedes de pi blanc.

raco dels avellaners la senia ports

Entre totes aquestes muntanyes n’hi ha una que crida especialment l’atenció, es tracta del Morral del Catinell. Les agulles llargues i arrodonides que el conformen ens recorden als paisatges montserratins.

morral del catinell senia ports

Tot just sota el Catinell s’observen unes fantàstiques vistes de la vall del barranc de la Fou. Arribats fins aquí és moment d’estacionar el vehicle tot terreny aquells qui en disposeu i continuar el recorregut a peu. Des d’aquí comença la ruta circular que condueix a la fageda del Retaule. Us recomanem emprendre el senderó de la dreta que condueix cap al Pi Gros i el Faig Pare enfilant-se per la vessant, està degudament senyalitzat.

Per fi emprenem l’últim tram, el qual ens portarà a conèixer el nostre protagonista, el Faig Pare, tot remuntant el barranc del Retaule. Abans però podreu conèixer un altre d’aquells arbres de rècord, el Pi Gros. Es tracta d’una pinassa de 33 metres d’alçada i 5 metres de perímetre considerada la més alta de Catalunya, es creu que té 700 anys. El Pi Gros es conserva pel fet de ser el punt de referència entre dues finques. Per arribar al Pi Gros cal agafar un sender a la dreta. Seguint el camí arribarem a la bonica font del Retaule, un bon indret per a fer-hi una parada i refrescar-se.

pi gros senia
El Pi Gros per @ingocat a Instagram

font del retaule senia ports

Ja ens trobem molt a prop del nostre destí, així ens ho recorda la vegetació. Cada cop els arbres caducifolis es troben més presents recordant-nos que ens estem endinsant en la fageda del Retaule.

La fageda del Retaule és la més meridional de l’Europa continental i es formada per grans arbres que lluiten per sobreviure en condicions molt adverses. Als faigs els agrada viure en zones planeres, fresques i humides, però aquí el terreny és abrupte. Els faigs s’hi desenvolupen gràcies al microclima que s’hi forma propiciat per l’altitud i l’exposició nord de la carena. La presència de faigs en latituds tan baixes es deu a la migració d’aquests vers el sud durant les darreres glaciacions.

Entre la fageda en destaca el Faig Pare, un arbre monumental de 250 anys amb un perímetre de tronc de més de 4 metres, una alçada de 24 metres i una copa de 25 m. El Faig Pare abraça al visitant amb les seues branques i s’aferra a la terra, com si mai volgués marxar, amb un entramat d’arrels pròpies de la imaginació dels millors artistes. El Faig Pare o Faig del Retaule té tanta personalitat que et transporta enmig d’un conte de fades. Si no us ho creieu només heu de visitar-lo i escoltar-lo.

Faig Pare en plena tardor per @videbota a Instagram.

Acomiadant-nos del Faig Pare desfarem el camí descendint per la pista que trancorre per l’altra vessant de la vall. Des d’allí podrem observar el Pi Gros, continua impressionant la seua monumentalitat. El veieu?

pi gros senia els ports

Continuem descendint per la pista i acaronant les parts més baixes del barrant del Retaule. La vegetació a poc a por torna a canviar, els caducifolis van desapareixent per donar pas a les pinedes i alzinars. Ben aviat ens trobarem de nou als peus del Morral del Catinell, caldrà doncs tornar al punt de partida desfent el camí inicial. Durant la ruta és molt probable que us vinguin a saludar les cabres hispàniques. A els Ports s’hi manté el principal reducte d’aquesta espècie a la península Ibèrica. De fet, aquí, en viu una població estable d’uns 3.600 exemplars.

cabra hispànica portsUn cop finalitzada la ruta l’embassament d’Ulldecona es un bon indret per a fer-hi una parada, recuperar energies i relaxar-se observant la natura. Als mesos de bons temps s’hi desenvolupen activitats aquàtiques.

Anar a la ruta recomanada